با پیشرفت علم و گسترش فناوری استارت آپ ها جایگاه ویژه ای در حوزه کسب و کارهایکوچک و بزرگ پیدا کرده اند. استارتاپ نوعی کارآفرینی مدرن و فعالیتی است که بر پایه فناوری قرار دارد. اما هر کسب و کاری که مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد، لزوما استارت آپ نیست. با این وجود کلیه استارت آپ ها به نوعی از موبایل، وب، اینترنت و تکنولوژی استفاده می کنند.
برای اینکه مفاهیم استارتآپ ناب را به خوبی یاد بگیرید، کافیست که در یک دورهی جامع آموزش آن شرکت کنید و یا کتابهای آموزشی در این مورد را مطالعه کنید. وبلاگهای افرادی همچون اریک رایز، آش موریا، استیو بلنک و برنت کوپر را مطالعه کنید. این وبلاگها بهترین منابع آموزشی برای استارتآپ ناب محسوب میشوند.
توجه داشته باشید در ابتدای یک کسب و کار هرچه فعالیتهایی که انجام می شود، صحیح تر و اصولی تر باشد، شانس موفقیت بالاتر می رود.
اگر ایده خیلی تازه و جدیدی ندارید و صرفا می خواهید کاری را انجام دهید، که مشابه آن وجود دارد، رمز موفقیت شما این است که خوب کپی کنید و بدانید استارت آپی موفق است که بهتر و تمیزتر کپی شده باشد.
از زمانی که ایده شروع یک استارت آپ به ذهن می رسد تا مرحله سوددهی باید مراحلی را طی کرد که مثل یک بازی میماند.
این بازی اینگونه است: مرحله بعد زمانی شروع می شود که مرحله قبل به پایان رسیده باشد .
سفر به جلو (Journey Ahead)
در این مرحله تنها یکسری افکار در ذهن عبور خواهد کرد و هیچ کاغذ و قلمی در دست نیست .
از کاری که می خواهید انجام دهید رویایی بسازید و آن را پرورش دهید؛ بی شک یکی از جذابترین مراحل همین است.
زمانیکه به یک ایدهی خیلی خوب دست یافتید، باید بتوانید اطلاعات کافی راجع به مخاطبان هدف، مشکل اساسی آنها و رفتارهای فعلی مردم توجه کنید. تحقیق و کاوش را زمانی باید متوقف کنید که بخش مشتری و مشکلات آنها را به خوبی شناسایی کردید.
این بخش یکی از مهمترین کارهایی است که قبل از شروع کسب وکار باید در نظر گرفته شود وبلاگ کیسمتریک که توسط نیل پاتل مدیریت میشود، به صورت جامع به این موضوع میپردازد.
چندین مورد از استارت آپ های مشابه ایده خود را ببینید، تحلیل و بررسی کرده و بدنبال کاری که زیاد انجام شده است نروید.
نگاه به موفق ترین ها در این حوزه و استفاده از فرصت هایی که بوجود می آید، کمک بزرگی در رشد ایده شما خواهد کرد.
توجه داشته باشید اینگونه کارها به تنهایی انجام پذیر نیست، پس به فکر یک تیم کوچک باشید و با کمک هم یک نام برای طرح خود انتخاب کرده و آن را نهایی کنید؛ نامی که تلفظش راحت و مردم آن را بخاطر بسپارند .
هنگامیکه از ایدهی خود مطمئن شدید، بسیار مهم است که سرویس مورد نظرتان را به صورت دستی و به سادهترین شکل ممکن ارائه دهید.
این فرآیند ممکن است در ابتدای مسیر ناکارآمد و تلف کردن وقت به نظر برسد، اما به شما در طراحی مسیر حرکت کاربران و چرخه عمر محصول کمک خواهد کرد.
نوشتن طرح کسب و کار (Business Plan) که شامل تمام موارد مالی، سود و زیان ها، مجوزها، برنامه نویسی اپلیکیشن اندروید و جزئیات دیگرباشد؛ اجباری است چراکه راه اندازی یک استارت آپ نیاز به سرمایه دارد .
اگر بدنبال یک سرمایه گذار خارجی باشید بدون داشتن بیزینس پلن موفق نخواهید شد.
تولید یک (MVP (Minimum Viable Product که به عنوان حداقل محصول پذیرفتنی شناخته میشود.
در این مرحله جهت آزمایش تهیه میشود.
نکته مهم اینجاست که نه روی MVP1 زیاد بمانید و نه در طول مدت زمان کوتاهی به MVP20 برسید.
زمان آن رسیده که ایده به مرحله تولید و راه اندازی برسد.
بعد از اینکه یک نمونهی ساده از ایدهی خود طراحی کردید، باید بتوانید مسیر حرکت کاربر را پیشبینی کنید.
در واقع در این مرحله، شما لیستی از اهداف و اقداماتی را که در مسیر خود طی خواهید کرد را یادداشت میکنید.
با افرادی که می توانند به شما کمک کنند مشورت کنید. برای هر بخش یک متخصص انتخاب کنید؛ به یاد داشته باشید همکاری تیمی رمز موفقیت شماست.
استارتاپ خود را پس از تولید از جنبه های مختلف بررسی کنید.
از چک لیست شروع استارت آپ، شما به تجزیه تحلیل رقبا، بازار و بسیاری از موارد دیگر دست مییابد. از یک بوم که دید کلی از فعالیتهایی که باید انجام دهید، در اختیار شما قرار میدهد و به شما کمک میکند تا کسب وکار خود را در یک قاب مشاهده کنید؛ استفاده کنید و خود را همیشه به جای کسانی قرار دهید که می خواهند از استارتاپ شما استفاده کنند.
رشد و اندازه گیری (Growth & Scaling)
برای رشد برند خود از قدرت شبکه های اجتماعی غافل نشوید و تا جای ممکن سعی در مطرح کردن خود در این حوزه باشید.
بخاطر داشته باشید که یک کارآفرین موفق خستگی ناپذیر است و در کارش استمرار دارد.
هنر کسب و کار این است که بتوانید ارزیابی عملکرد و پیمایش پیشرفت را بررسی و سنجش کنید.
استفاده از نمودارهای پینگ و داشبوردهای مدیریتی کمک شایانی به شما خواهد کرد.
همانطور که شناخت حقوق و قوانین و مجوز های لازم برای فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در همه کسب و کارها نیاز است؛ راه اندازی استارتاپ نیز در این زمینه مستثنی نیست و دانستن آن مهم است.
در مراحل بعدی نیاز به گسترش تیم حس خواهد شد لذا؛ داشتن تیم کارآمد و بودجه تبلیغات به پول و سرمایه نیاز دارد.
این مرحله را کشت ایده یا سید فاندینگ (Seed Funding) گویند. این سرمایه را یا خودتان باید فراهم کنید یا به سراغ مراکز شتاب دهنده ها بروید، که به آن ها سرمایه گذاران ریسک پذیر (VC:Venture Capital) گویند.
شما در مرحله ای قرار دارید که باید تیم خود را کامل کنید و مسئولیت ها را تقسیم بندی کنید؛ پس یک نقشه کلی از وظایف تهیه کنید و بنا به نیازها شروع به استخدام مناسبترین ها کنید.
توجه کنید دیگر نیاز به شریک و سهام دار ندارید و صرفا روی استخدام تمرکز داشته باشید.
در مرحله تیم سازی به طراح وب سایت هم نیاز دارید، اما اگر به هر دلیلی مانند تمایل شما به تیم سازی با تعداد افراد کمتر، کمبود زمان برای بالا بردن توانایی افراد گروه در زمینه طراحی وب سایت، تمایل شما به شروع سریعتر و … چنین امکانی وجود نداشت باید به دنبال اشخاص یا گروه هایی باشید که این کار را با کمترین هزینه و بهترین کیفیت برایتان انجام دهند.
استارتاپ شما زمانی رسمیت پیدا می کند که در چاچوب یک مکان فیزیکی نیز قرار بگیرد و مجوزهای لازم را کسب کند.
با مسائل اداری بیشترآشنا شوید و به کسب و کار خود رنگ و بوی تازه ای بدهید. یادگیری مسائل اقتصادی و امور حسابداری را در برنامه کاری روزانه تان قرار دهید .
بهترین تیمها با بهترین محصولات شکست میخورند، اگر نتوانند بازار مناسبی برای محصولات خود تعیین کنند.
هر کسب و کاری در نهایت به فروش و درآمدزایی می اندیشد و هدفش کسب سود است.
در اینجا بحث تبلیغات و بازاریابی مطرح می شود.
اهمیت تبلیغات و اثربخشی آن به اندازه ای بالاست، که عده ای معتقدند ۹۸٪ از درآمد باز هم باید صرف تبلیغات شود.
پس اول فکرکنید، بعد تبلیغ. دقت کنید امروزه یکی از پرطرفدارترین رشته های دانشگاهی بازاریابی و بازرگانی است.
پس یا با علم وارد شوید یا از افرادی در تیم خود استفاده کنید که در این خصوص خبره باشند.
تناسب میان محصول و بازار را بیابید: این مسئله به معنی پیدا کردن محصولی است که مخاطبان هدف شما به دنبال آن هستند؛ یک استارتآپ باید به طور مداوم با مشتریان خود صحبت کند، از آنها ایده بگیرد و به بهبود محصولش بپردازد.
موفقیت و مشاوره (Success & Advise)
تبریک. رسالت شما به پایان رسید. ولی این پایان راه نیست.
جذب مشتری یک پروسه سخت است و نگه داشتن و افزایش آن سخت تر و با مطالعه، مشاوره و بروز بودن به کسب و کار خود رونق دهید و در نتیجه باید به سه چیز توجه کنید:
آخرین مرحله از چک لیست شروع استارت آپ مرحلهی تحقیق و بهبود است. در حالی که تلاش برای رشد بسیار ارزشمند است.
طبق آمارهای موجود در زمینه کسب و کارهای کوچک، در ایران چیزی بالغ بر ۵۰۰ هزار کسب و کار کوچک وجود دارد. هنگامی که شما برخی از رایج ترین دلایل را برای راه اندازی یک استارت آپ از جمله داشتن یک ایده کسب و کار منحصر به فرد، طراحی حرفه ای به همراه انعطاف پذیری بالا برای رشد، حرکت به سمت استقلال مالی و سرمایه گذاری و مواردی از این قبیل را در نظر بگیرید، هیچ جای تعجب نیست که کسب و کارهای کوچک با نرخ بالایی در سطح کشور گسترش یابند.
اما هر کسب و کار کوچکی، نمی تواند به موفقیت دست پیدا کند. تنها حدود نیمی از کسب و کارها، حداقل دو سال باقی مانده است و کمتر از یک سوم آن ها می تواند وارد پنجمین سال فعالیت خود شوند. بنابراین زمانی که تصمیم می گیرید تا تبدیل به یک صاحب کسب و کار شوید، در حقیقت در حال ورود به یک چالش واقعی هستید. پرداختن به مواردی که در ادامه گفته می شود و دنبال کردن تمام مراحل، هنگامی که می خواهید کاری را شروع کنید، پایه ای برای موفقیت کسب و کار شما خواهد بود.
آموختن کوچکترین رسالتی است که بر دوش انسانهاست. من نیز خود را در انجام درست این رسالت شریک میدانم