ارائه دهنده راهکار برای مسائل مدیریت عملیات

0912-5463970

مشاوره رایگان

لطفا منوی مورد نظر را انتخاب کنید

تولید محتوا

تولید محتوا

تولید محتوا

باید بدانیم محتوا چیست و چه کاربردی دارد!

قبل از اینکه شروع به تولید محتوا کنید باید درک کلی از محتوا داشته باشید؛ لازم است بدانید محتوا چه کاربردی دارد یا اصلا به چه محتوایی اثر بخش می‌گویند. شاید با خودتان بگویید که چه فایده برای من که می‌خواهم تولید محتوا کنم دارد! اما وقتی مفاهیم را دقیق بدانید می‌توانید بهترین محتواها را برای مخاطب خودت تولید کنید.

محتوا ذره بسیار بسیار کوچکی از دنیای دیجیتال

در دنیای دیجیتال، محتوا مهم‌تر و حیاتی‌تر از همیشه شده است و حالا باید از محتوا برای بازاریابی استفاده کنیم. بازاریابی محتوا پروسه ای است که در سه مرحله می توان آن را خلاصه کرد.

  • تحقیق قبل تولید محتوا

قبل از اینکه شروع به نوشتن و تولید محتوا کنید باید موضوع و عبارت کلیدی اصلی و محتواهای رقبای خود را بررسی کنید.

  • تولید و سئو محتوا

حالا شروع به تولید محتوا کنید و محتوایی را برای کاربر و هم گوگل تولید کنید که هر دو مخاطب محتوای شما هستند.

  • توزیع و ترویج محتوا

خب حالا وقت آن رسیده که محتوای خودتان را در اختیار بقیه بگذارید تا از آن استفاده کنند.

برای اینکه بتوانید مطالب باکیفیتی را همیشه در اختیار داشته باشید باید نویسنده خود را با مهارت‌ها و وظایف یک کارشناس تولید کننده محتوا آشنا کنید.

 

به آن ها بگویید که چه چیزی را نمی دانند 

برای آن که یک نویسنده محتوای سایت بتواند تاثیرگذاری موثری بر روی مخاطب داشته باشد، قبل از هر چیز، باید با تمام توانایی های خود آشنا شود. همچنین باید مخاطب خود را بشناسد. اما مهم‌ترین نکته آن است که بداند کدام ساختار نگارشی می‌تواند بزرگ‌ترین کمک را به او در عرصه تولید محتوا داشته باشد.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که نباید بلافاصله از یک نویسنده جدید و تازه کار برای تولید محتوا استفاده کنید. زیرا لازم است که او ابتدا به درک خوبی از انتظارات و جایگاه شرکت و کسب‌و‌کار شما برسد. هم چنین باید درک کند که تمرکز شما بیشتر بر روی چه موضوعی است تا بتواند برای آن مطلب بنویسد.

یکی از بهترین راه ها برای این کار آن است که از یک نفر (به عنوان مثال محقق و جست وجوگر تیم خود) که اطلاعات کافی در رابطه با شرکت و کسب و کار شما و نیز حوزه فعالیت آن را دارد، بخواهید تا به نویسنده جدید اطلاعات کافی را بدهد و به سوالات او پاسخ دهد تا بطور کامل با خواسته ها و استراتژی تولید محتوای شما آشنا و با آن سازگار شود.

نمونه سوالاتی که باید در اختیار نویسنده محتوا بگذارید:

  • در حال حاضر چه فردی فضای کسب‌وکار را رهبری می‌کند و در مورد آن استدلال می‌کند؟ چرا؟
  • چگونه این فضا سبب کسب درآمد می‌شود؟
  • طرح چه نوع ایده هایی از نظر شرکت ممنوع است و نمی‌توان در مورد آن‌ها بحث کرد و چرا؟
  • طرح چه نوع ایده‌هایی معمولا مورد پذیرش قرار می‌گیرد و چرا؟
  • چه قوانین، محدودیت‌هایی برای فضای کسب و کار وجود دارد؟
  • چه گروهی از کاربران و مخاطبان جذب این فضا می‌شوند؟ آن‌ها در مورد چه چیزی به جست و جو می‌پردازند؟
  • چگونه میزان موفقیت شرکت در این فضای کسب و کار اندازه گیری می‌شود؟

 

ارائه لیستی از رقبا برای مشاهده و مطالعه آن‌ها

تعداد بسیار کمی از نویسندگان محتوا دست به تولید و انتشار محتوایی می‌زنند که از درستی آن با خبر نیستند و یا این که در مورد میزان اعتبار و کیفیت منبع آن اطلاعی ندارد.

یکی از مواردی که کمک فراوانی به نویسنده محتوا می کند، آگاهی دادن نسبت به نکات زیر است:

  • چگونه می‌توانیم یک موضوع مشابه را از نظر خودمان منتشر کنیم و حتی بهتر آموزش دهیم؟
  • چگونه می‌توانیم عمیق تر وارد یک دیدگاه متفاوت شویم و آن را ارائه دهیم؟
  • چگونه می‌توانیم مراحل را ساده‌تر آموزش دهیم؟
  • چگونه می‌توانیم محتوای ارزشمندتر و بهتری را نسبت به رقبا ارائه دهیم؟

 

آموزش سنجش و تطبیق آن با عملکرد

یک کارشناس تولید محتوای وب سایت با هر سطحی از مهارت، باید یک آنالیزور باشد. در دراز مدت، نکته ای که باعث می شود تا عملکرد یک نویسنده محتوا بهبود پیدا کند و موثرتر به تولید محتوا بپردازد سنجش میزان موفقیت خود است. برای بهبود هنر نویسندگی، نیاز است که به ارزش ها و اطلاعات با اهمیت توجه کنید تا به هدف برسید.

تجزیه و تحلیل ترافیک می‌تواند در مواردی که داری ابهام بالا هستند مانند محتوا و تغییرات عملی ناگهانی آن، موثر باشد. این اطلاعات به نویسنده می‌گوید که آیا کاربران مطلب را می خوانند یا نه و چقدر با مطلب درگیر هستند. همچنین این اطلاعات این امکان را می‌دهد تا نویسنده محتوا متوجه شود که آیا مخاطب هدف را درست تشخیص داده است یا نه. علاوه بر آن چقدر مطلب برای مخاطب هدف مفید بوده است.

در واقع این اطلاعات کمک می‌کند تا نویسنده نسبت به مطلبی که نوشته است آگاهی پیدا کند و خود را در تولید محتوا بهبود دهد. برای بدست آوردن این اطلاعات می‌توانید از ابزار بسیار توانمند Google Analytics استفاده کنید.

 

در مورد تولید محتوا با ارزش تحقیق کنید و همیشه لیستی از ایده داشته باشید

ایده های تولید محتوا تعیین کننده این هستند که محتوای شما در آینده به یک متن خارق العاده تبدیل خواهد شد یا خیر. هنگامی که ایده مناسبی را انتخاب کنید، مخاطبین شما به معنای واقعی کلمه به محتوایتان اهمیت می‌دهند و با رغبت هرچه تمام، آن را به اشتراک می‌گذارند.

اولین قدمی که برای پیدا کردن بهترین ایده ها می‌توانید انجام دهید، چک کردن وب سایت‌های رقیبتان است؛ شما از فعالیت‌های آنان می‌توانید برای تهیه لیست تولید محتوا استفاده کنید.

اهمیت ایده‌های اولیه را شاید در ابتدای کار متوجه نشوید؛ اما بعد از گذشت چند ماه یا چند سال، متوجه خواهید شد که یک ایده خوب، تا چه حدی می‌تواند بر کیفیت پروسه تولید محتوا شما تاثیر بگذارد.

 

تحقیق در مورد موضوعاتی که انتخاب کرده اید

فرقی نمی‌کند که تولید محتوا شما قرار است به صورت تصویری، ویدئویی، صوتی یا متنی باشد، مهم این است که در مورد موضوعی که مدنظر دارید، همواره تحقیق و مطالعه کنید. حتی اگر قصد دارید که بر اساس تجربه و اطلاعات شخصی خود تولید محتوا کنید، باز هم نیاز تا جستجو و تحقیق دارید.

اگر زندگی نامه نویسندگان بزرگ را مورد مطالعه قرار دهید، متوجه خواهید شد که همه آن ها قبل از اینکه بخواهند یک کتاب بنویسند، شروع به مطالعه کتاب های نویسندگان دیگری که در همان زمینه ها صاحب کتاب بودند، کردند.

با توجه به نکات آموزش تولید محتوا، این قضیه در مورد دنیای آنلاین و مقاله های وب سایت ها نیز صادق است. در نتیجه، باید برای اینکه بهترین مقاله ها را در وب سایت خود داشته باشید، باید در مورد موضوعات خود تحقیقات کامل و جامعی بکنید.

 

دیدگاه منحصر به فرد خودتان را داشته باشید

تولید محتوا به همان سبک و روشی که دیگران در حال انجام همان روند هستند، طبیعی است که به نتیجه نخواهد رسید. نگران نباشید؛ شما همیشه می‌توانید از دور به این قضیه نگاه کرده و یک نتیجه گیری کلی از فعالیت های دیگران داشته باشید.

به عنوان مثال، فرض کنید که می خواهید برای محتوای خود، عنوان بنویسید، جدا از پیاده سازی تکنیک های سئو که در آموزش تولید محتوا آموخته اید، شما باید عبارت کلیدی اصلی آن صفحه را در گوگل جستجو کنید.

سپس باید حداقل عناوینی که در دو صفحه ابتدایی گوگل به کار برده شده اند را تجزیه و تحلیل کنید. در انتها، می‌توانید با ادغام ایده های منحصر به فرد خود و ایده های دیگر وب‌سایت های رقیب، بهترین عنوان را برای آن محتوا، تولید کنید.

شما از این روش برای هر بخش از سیستم تولید محتوا خود می‌توانید استفاده کنید. همانطوری که در این بخش به شما پیشنهاد دادیم از فعالیت‌های دیگران الگو بگیرید، ما به شما در آینده، آموزش می‌دهیم که چگونه به راحتی به منبعی برای دیگر وب سایت ها تبدیل شوید. خوشبختانه تولید محتوای سایت، پروسه ای گسترده است و زمینه را فراهم می کند تا شما بتوانید خلاقیت خود را در آن پیاده سازی کنید.

 

از داده ها و تجربیات خود استفاده کنید

آیا شما شخصا اطلاعاتی در مورد موضوع اصلی محتوایتان دارید؟ یا اینکه تجربه خاصی در زمینه مورد نظر کسب کرده اید؟ در ادامه این آموزش تولید محتوا دیجیتال این مسئله را به خوبی شرح خواهیم داد.

اگر جواب شما مثبت باشد، شک نکنید که استفاده کردن از این اطلاعات، می‌تواند پروسه تولید محتوا را به مرحله بالاتری ارتقا دهد. به عنوان مثال فرض کنید که شما در مقاله مورد نظر خود میخواهید وب سایت های معتبر برای پست مهمان را معرفی کنید؛ اگر خودتان نیز از پست مهمان در استراتژی هایتان استفاده کرده اید، قطعا می‌دانید که یک فلان وب سایت، برای پست مهمان کارساز نیست؛ شک نکنید که ارائه این اطلاعات به مخاطب، موجب جلب اعتماد او خواهد شد.

برخی تصور می‌کنند که اگر تجربیات خود را به دیگران ارائه دهند، در واقع به ضرر کسب و کارشان عمل کرده اند؛ حقیقتا به هیچ وجه اینطور نیست. مطمئن باشید به میزان کافی مهارت و تکنیک در کسب و کار شما وجود دارد که محدود به همین چند نکته ای که شما تجربه کرده اید نیست. در حقیقت همینکه تجربه خود را به اشتراک بگذارید، یک تجربه است که ما آن را به شما در این آموزش تولید محتوا آموختیم!

اگر شما هم قصد داشتید یک محتوای با کیفیت را برای سایت، شبکه اجتماعی و یا هر رسانه دیگری که دارید تولید کنید و برای آن نیازمند یک تیم از متخصصین بودید، تنها کافی است با ما در ارتباط باشید.

محسن میثاقیان

محسن میثاقیان

آموختن کوچک‌ترین رسالتی است که بر دوش انسان‌هاست. من نیز خود را در انجام درست این رسالت شریک می‌دانم

رزومه

یک پاسخ بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب
دسته بندی ها
برچسب ها
    آخرین دیدگاه ها